7/19/08

 

Procès sur l'assassinat de Botheti : André Kimbuta cité comme commanditaire

Kinshasa | 18 Juillet 2008 à 17:26:29


 Le gouverneur de la ville de Kinshasa a été cité comme commanditaire de l'assassinat du vice-président de l'assemblée provinciale de Kinshasa par l'un des prévenus, au cours de l'audience de ce vendredi.
Rien n'est joué. Tout est encore à prouver. A l'annonce du nom du gouverneur par le prévenu Mwewa, les avocats de la partie civile ont exigé que le gouverneur André Kimbuta puisse comparaître, puisqu' « ayant été cité dans une affaire qui siège en procédure de flagrance ». Le président du tribunal militaire a quant à lui estimé qu'avant qu'il comparaisse, il faut vérifier si effectivement André Kinmbuta a des liens (et lesquels), avec l'assassin du vice-président de l'assemblée provinciale de Kinshasa.

Du côté de la défense, on attend encore que les propos du prévenu Patrick Mwewa, qui du reste avait reçu une balle lors de l'opération qui a conduit à la mort du député Daniel Botheti, soient prouvés. Outre ces révélations, le prévenu Kankondeke, garde du corps du défunt, a été entendu. Il s'agissait pour la cour de vérifier si la balle reçue par Patrick Mwewa a été bel et bien tirée par le garde du corps ou par l'un des complices.

Pour rappel, le vice-président de l'assemblée provinciale de Kinshasa a été abattu le 6 juillet dernier aux environ du palais de marbre à Kinshasa.




--

Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

3 Chinese carrying ivory are questioned in Kenya



r
The Associated Press
Wednesday, July 16, 2008; 11:27 AM

NAIROBI, Kenya -- Three Chinese citizens were arrested Wednesday at Nairobi's international airport carrying dozens of pieces of ivory, including chopsticks, bracelets and carved figurines.

The two women and one man had about 2.5 kilograms (5.5 pounds) of ivory, said Kentice Tikomo, a spokesman for the Kenyan Wildlife Service. They were scheduled to appear in court later Wednesday on charges of trafficking in ivory, which carries up to three years in prison, Tikomo said.

Kenya's elephant population has grown from 16,000 to 27,000 since the U.N. Convention on International Trade in Endangered Species banned the ivory trade in 1989. But that is far fewer than the estimated 167,000 elephants Kenya had in 1973, before poaching devastated the country's herds.

There is a huge demand for ivory in China. On Tuesday, the U.N. granted China permission to import some ivory from African government stockpiles despite opposition from some environmental groups. Kenya was not among those countries.

Much of the ivory destined for China is carved into jewelry and ornaments bought by tourists.






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66
Nelson Mandela, icône de la liberté et du pardon, fête ses 90 ans
AFRIQUE DU SUD - 17 juillet 2008 - AFP

L'icône mondiale qu'est Nelson Mandela célèbre vendredi son 90e anniversaire fort d'une popularité inébranlable, fruit de sa lutte infatigable contre l'apartheid et pour la réconciliation d'une Afrique du Sud pourtant toujours fracturée.

De plus en plus frêle, "Madiba" (son nom de clan) limite ses apparitions publiques sans renoncer à son combat pour la dignité humaine. "Là où règnent la pauvreté et la maladie, y compris le sida, là où des êtres humains sont opprimés, il y a encore du travail à faire", lançait-il encore récemment.

Leader de la lutte contre le régime ségrégationniste, Mandela a passé 27 ans de sa vie en détention. Sa libération en 1990 accéléra la chute de l'apartheid. Quatre ans plus tard, il devenait le premier président noir démocratiquement élu de son pays.

"Une icône mondiale de la réconciliation". Cette définition de l'archevêque anglican Desmond Tutu résume le principal legs de Mandela : transformer, sans rancoeur, son pays déchiré en une démocratie multiraciale et stable.

Né le 18 juillet 1918 dans la région du Transkeï (sud-est) au sein du clan royal des Thembu, son père le nomme Rolihlahla, "celui par qui les problèmes arrivent", en xhosa. Un instituteur y adjoindra Nelson.

De fait, Mandela manifesta très tôt un esprit rebelle : étudiant, il est exclu de l'université noire de Fort Hare pour un conflit sur l'élection de représentants étudiants.

A Johannesburg, le jeune apprenti avocat, amateur de femmes et boxeur à ses heures, s'engage au sein du Congrès national africain (ANC) et fonde avec d'autres jeunes impatients, comme Oliver Tambo, la Ligue de la Jeunesse de l'ANC.

Face à un régime qui institutionnalise l'apartheid en 1948, il prend les rênes du parti à la suite d'Albert Luthuli. Maintes fois arrêté, Mandela est jugé une première fois pour trahison et acquitté en 1961.

L'ANC interdite depuis 1960, il préside au passage de l'organisation à la lutte clandestine et armée fin 1961. Arrêté de nouveau, il est jugé avec le noyau dirigeant de l'ANC pour sabotage et complot contre l'Etat lors du procès de Rivonia (1963-64). Il y est condamné à la prison à vie, mais a fait entendre sa profession de foi:

"Mon idéal le plus cher a été celui d'une société libre et démocratique dans laquelle tous vivraient en harmonie avec des chances égales (...) C'est un idéal pour lequel je suis prêt à mourir".

Depuis le bagne de Robben Island, sur un îlot au large du Cap, où il passa 18 ans, ou de ses autres geôles, Mandela inspirera les autres combattants et restera l'objet d'approches secrètes du gouvernement.

Le 11 février 1990, le "détenu 46664" apparaît en homme libre aux côtés de sa deuxième épouse Winnie, symbole féminin de la lutte. Il entame immédiatement des négociations avec le gouvernement, qui scellent la transition pacifique.

Avec le dernier président de l'apartheid Frederik de Klerk, Mandela partage le prix Nobel de la Paix en 1993.

Triomphalement élu lors du premier scrutin multiracial, le 27 avril 1994, Mandela affiche dès son discours d'investiture sa volonté de bâtir une "Nation arc-en-ciel en paix avec elle-même et le monde".

Adulé par les Noirs, il gagne peu à peu l'affection de Blancs médusés par son absence d'amertume, symbolisée en 1995 par un maillot de rugby vert et or, que Mandela enfile pour célébrer la victoire de la très blanche équipe nationale en Coupe du Monde.

En 1998, le jour de ses 80 ans, "tata" (grand-père) épouse en troisièmes noces Graça Machel, la veuve de l'ancien président mozambicain, de 27 ans sa cadette. Un an plus tard, il quitte la présidence et se retire de la vie publique en 2004.

Loyal à l'ANC, il évite de prendre position sur la politique de son pays, regrettant juste les atermoiements de son successeur Thabo Mbeki en matière de lutte contre le sida. Dans un pays où cette maladie reste un tabou, il mène la mobilisation, en organisant en 2003 le premier d'une série de concerts mondiaux, où en annonçant publiquement en 2005, que son fils en est mort.






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

7/18/08

Rwanda's Parliament Approves Immunity For Ex-Presidents

18 July 2008

Clottey Interview With Jean Bosco Gasasira - Download (MP3) audio clip
Clottey Interview With Jean Bosco Gasasira - Listen (MP3) audio clip

Rwanda's parliament unanimously voted to amend the constitution to grant perpetual immunity from prosecution of former presidents. The new constitutional amendment stipulates that a former head of state cannot be prosecuted on charges of for which he was not officially put on trial when he was in office. But critics of President Paul Kagame dismissed the constitutional amendment as a farce claiming that Kagame's allies in parliament want to protect him from future prosecution when his second term of office expires.

Some European countries have reportedly accused President Kagame of complicity in the countries 1994 genocide in which scores of Tutsis and moderate Hutus lost their lives. But Kagame denies the accusations. Jean Bosco Gasasira is the editor of the Umuvugizi Independent Newspaper. He tells reporter Peter Clottey from the capital, Kigali that Rwandans welcome the new constitutional amendment.

"The Rwandan parliament changed the constitution, and it indicates a clause which suggests that President Kagame can be prosecuted during his term of office, but clears him when he is out of the office. So, any person who has claims or who has allegations against him could take the allegations to court during his term of office. That is the new clause in the Rwandan constitution," Gasasira pointed out.

He said Rwandans welcome the constitutional amendment.

"This could be politically positive, but most especially it is a signal that would be paving way for the succession of President Kagame because most of his predecessors or some presidents in neighboring countries in the Great Lakes or in Africa refuse to leave office for the fear of being prosecuted. So, Rwandans see it in a way that at least he (President Kagame) may be the first president to leave office when his term expires…so Rwandans believe with this constitutional amendment, it would ensure that President Kagame and future presidents could leave office without any fear of future prosecution," he said.

Gasasira said Rwandans are optimistic that President Kagame would leave office after his term expires, which he said is uncommon in the Great Lakes region.

"Rwandans are reluctant to think that President Kagame is trying to protect himself from prosecution. You find them mostly emphasizing that at least compared to other presidents in the region, he (President Kagame) has been doing good and don't forget that under the new clause, with every allegation, he could still be taken to court before his term of office expires," Gasasira noted.

He said the constitutional amendment seems to be specifically skewed in President Kagame's favor.

"From the political point of view, the new law is there to protect his Excellency President Paul Kagame when he is out of the office, and that is all I can say," he said.

Gasasira said the new law could have been implemented due to speculations and accusations of President Kagame's complicity in the country's 1994 genocide.

"You know Rwanda is facing some challenges in our post genocide developmental efforts. There are lots of accusations, a lot of political opposition pressure, so I think this move would be to protect President Paul Kagame when he is out of the office," Gasasira pointed out.





--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

7/17/08

The child killers of eastern Congo

Akwero Florence is 54 now. She has never seen a dollar bill in her life. When she tried to explain this to the teenage soldiers, they shot her husband. Her children started screaming. So they shot them too. Then they raped her - all 10 of them. As she lay bleeding the boys of the Mai Mai thrust the barrels of their guns into her vagina. That afternoon, more young men came to Kindu and raped her again.

Today, Akwero is bent double over a stick after surgery to save her womb. She says the second group of armed men are interahamwe, the extremist Hutu militia that fled into the Congo 12 years ago after leading the genocide of Tutsis in Rwanda. The interahamwe use rape as a tool of genocide, telling women they would bear Hutu children and that would be the end of the Tutsis.

Thousands still hide in the forests of eastern Congo. Hundreds of thousands of women and girls have been raped over the past decade by young soldiers. The Doctors On Call Service hospital in Goma alone has seen close to 4,000 women for rape over the past four years. One in four required major surgery. More than a third are under 18. "They really come with very bad wounds," said Doctor Justin Paluka. "Some have their vaginas pulled out. Most of them have been raped by four, five or even ten men."

Beni Richard is 16 now. He is a child killer- not because he is an adult who kills children but because he was a child who killed adults. During his five years as a child soldier he also raped women like Akwero. Beni says he was often forced at gun-point into committing brutality. He took many women because he was told it would make him powerful, bullet proof. The more he raped, the stronger he became. He even saw five year-old girls being gang raped.

" I was happy as a small boy," says Beni. "Even when my mother couldn't feed me I still played and laughed. But all that came to an end during the war. When I was 11 the soldiers came to my home and made me join the army. They promised to feed and educate me. And they promised my mother they would pay me in dollars to help support my family while I was gone. I was taken to the front-line and given a gun. I was trained and told I had a job for life." Today, Beni is Kotelengana. The Lingala term literally means "the trash of the army". It is used to describe an ex-child soldier turned vagrant. They are often malnourished, in poor health, out of school and have no adult support. They often have their own dependants - girlfriends and babies.

According to research by the aid organisation War Child, 70% of all child soldiers are struggling to reintegrate. They remain a marginalised, threatened and increasingly neurotic subculture. Yet as the politicians speak of peace in the region, and on the eve of the first International Criminal Court trial of the alleged child soldier recruiter Thomas Lubanga in The Hague on June 23, a new secret war has already started. It is a battle between what some see as an army of foreign aid spin doctors and local tribes who say they can't stomach the tsunami of propaganda aimed at reintegrating Lubanga's lost children. In this emerging Newspeak Beni is not a rapist, he is a lover. According to War Child, his girlfriend Marie Agathe, herself abducted at the age of 12, says he saved her from the other soldiers. They fell in love and now they have a handsome baby boy called Moise.

"Very touching", says Mutumbo Nganga, a tribal councillor in the village of Kindu. "You know we are sick of the white man's lies. The Kotelengana, they hide behind your words. Just as Thomas Lubanga will hide behind your so-called justice system in June. I heard a woman from Christian Aid talking about forgiveness. Has she been gang raped? Have her children been executed in front of her own eyes? One hundred years ago we had Belgian colonialists. Today, we have totally unrealistic aid agencies who refuse to accept the worthiness of our local laws."

Nganga may be right. Some Africa experts believe many of the continent's most brutal wars have been ended by deals that have incorporated warring factions into the democratic process through amnesties and the conciliatory processes of traditional justice. Meantime, it is the under fire aid agencies who shoulder the unenviable task of convincing battle scarred victims of rape that their perpetrators are capable of reform, that the duality of man can be overcome. Only when that argument is won can Akwero and Beni truly begin to live in harmony in the same village.

"There is some negativity but community reaction to reintegration is positive overall," said Unicef worker Chulho Hyun. He may be right. Unicef's basis livelihood scheme has allowed returning child soldier Patrick Okodo, 17, to sell fish with assistance from a community based organisation. Many others, including teenagers like Beni, are set to follow Patrick's example. One day, Beni hopes Akwero will come to his stall. "Maybe we can talk. I want to help, that's all, says Beni. "That is my hope, my big plan for 2008."

Geoffrey Keele is Unicef's spokesman in New York. He said: "As we try to move towards peace in the region there will be many, many more former child soldiers trying to reclaim their lives. What we must concern ourselves with is the return home, looking at tomorrow with dignity and resilience, beyond the trauma of yesterday."

So Keele and others look ahead to a time when yesterday's rapists are accepted as today's lovers, yesterday's child killers - tomorrow's child rearers. It is time, in other words, for the boys of the Kotelengana to become the men of the DR Congo.






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66
Jusqu'où ira le « petit juge » ?
CÔTE D'IVOIRE - 13 juillet 2008 - par CHEIKH YÉRIM SECK

Convoqués en France pour être entendus dans l'affaire Kieffer, Simone Gbagbo et Paul Antoine Bohoun Bouabré ont refusé de répondre à l'injonction du magistrat en charge du dossier. Qui ne compte pas en rester là...

Comme on pouvait s'y attendre, la première dame de Côte d'Ivoire, Simone Gbagbo, et le ministre d'État chargé du Plan et du Développement, Paul Antoine Bohoun Bouabré, n'ont pas déféré à la convocation pour le 10 juillet que leur a adressée le juge français Patrick Ramaël. Ce dernier voulait les entendre comme témoins dans l'enquête qu'il mène pour élucider l'enlèvement, le 16 avril 2004 à Abidjan, du journaliste franco-canadien Guy-André Kieffer.
À l'épouse du chef de l'État ivoirien, le magistrat instructeur voulait demander des éclairages sur la déposition de Berté Seydou, lequel s'est présenté comme le chauffeur du commando dirigé par Jean-Tony Oulaï - un ex-agent du renseignement militaire ivoirien mis en examen en France - qui est suspecté d'avoir enlevé et tué Kieffer. Berté a confié aux enquêteurs qu'Oulaï avait été en contact téléphonique régulier avec « Simone », comme la surnomment ses compatriotes, tout au long de la journée du 16 avril.
Bohoun Bouabré devait, quant à lui, être interrogé sur un autre aspect de l'affaire. Ramaël voulait avoir sa version des faits à propos de la somme d'argent que son cabinet avait remise à Michel Legré, le beau-frère de Simone Gbagbo, le jour du crime, alors qu'il était ministre des Finances. Les enquêteurs soupçonnent en effet Legré d'avoir été rétribué pour avoir appâté le journaliste en lui donnant rendez-vous dans le parking du supermarché d'Abidjan où il aurait été enlevé.

Longue entrevue
Toutes ces questions devront donc attendre pour trouver des réponses. L'épouse de Laurent Gbagbo et son ex-grand argentier ne se rendront pas à Paris pour répondre à la convocation d'un « petit juge » français. Dans l'après-midi du 9 juillet, Simone et Bohoun Bouabré se sont enfermés avec le chef de l'État dans sa résidence de Cocody. Au cours de leur longue entrevue, celui-ci a appelé Pierre Haïk, son conseil parisien, pour lui demander quelques éclairages juridiques. Après quoi Me Haïk est entré en contact avec son collègue Pierre Cornut-Gentille, qui défend Bohoun Bouabré. Leur ligne de défense est claire : la convocation de leurs clients est illégale.
Si les deux avocats n'ont pas encore rencontré le juge Ramaël, ils entendent défendre devant lui une argumentation fondée sur l'article 656 du Code de procédure pénale français, qui prévoit les modalités pour recueillir le témoignage d'une personnalité d'un État étranger. Il dispose que la demande d'audition doit être formulée par l'intermédiaire du Quai d'Orsay, qui la transmet au ministère des Affaires étrangères du pays concerné. Si elle le désire, la personnalité sollicitée fait une déposition écrite qui transite par le même canal, pour atterrir sur le bureau du premier président de la cour d'appel de Paris, seul habilité à la recueillir avant de la transmettre au juge concerné. « Tant que cette procédure ne sera pas respectée, il ne faut espérer aucune réaction de la première dame », tranche un membre influent de son cabinet.
Que va faire alors Patrick Ramaël ? Va-t-il adresser de nouvelles convocations, en respectant les formes légales cette fois ? Va-t-il franchir le Rubicon et délivrer des mandats d'amener, voire des mandats d'arrêt internationaux ? Une seule certitude pour l'instant : Ramaël a hésité pendant plus d'un an avant de passer à l'action. C'est en effet au début de 2007 que les avocats de la partie civile lui ont transmis une liste de personnalités qu'ils souhaitaient voir auditionnées. Outre Simone et Bohoun Bouabré, y figuraient notamment Nathalie Delapalme, à l'époque conseillère Afrique du ministère français des Affaires étrangères, et Bruno Joubert, actuel patron de la cellule africaine de l'Élysée, mais aussi Gildas Le Lidec, ambassadeur de France en Côte d'Ivoire au moment des faits. Seront-ils, eux aussi, convoqués ? Rien n'est moins sûr, car Ramaël semble tenir « sa » piste depuis que Michel Legré lui a cité, au cours d'un déplacement à Abidjan, les noms de certains auteurs et commanditaires du crime. Une piste que son homologue en charge du dossier en Côte d'Ivoire tente, lui, de battre en brèche…

Articles incendiaires
De passage à Paris le mois dernier dans le cadre d'une commission rogatoire internationale, Féhou Raymond Tchimou a ainsi exposé à Patrick Ramaël sa version de l'affaire. Selon le magistrat ivoirien, « Guy-André Kieffer a été victime d'un règlement de comptes entre les actionnaires de la société Commodities Corporate Consulting (CCC), dont il a été le conseiller en communication ». Créée en janvier 2002 par les Français Stéphane de Vaucelles, Aron Brunetière et Éric Latham, CCC a signé, le 11 décembre 2001 - alors qu'elle n'était pas encore légalement constituée -, un contrat d'assistance technique aux structures de la filière café-cacao avec le Premier ministre de l'époque, Pascal Affi Nguessan. Conclue pour une durée de dix-huit mois, l'opération aurait dû rapporter 3,8 milliards de F CFA (5,8 millions d'euros) à CCC si le ministre des Finances d'alors, Paul Antoine Bohoun Bouabré, avait honoré la facture, ce qu'il n'a pas fait, la transaction ayant été effectuée dans des conditions irrégulières selon lui. Tchimou explique par ce refus les articles incendiaires de Kieffer sur la gestion de Bohoun Bouabré et les accusations portées à son encontre après la disparition du journaliste.
Finalement, 300 millions de F CFA ont été déboursés au profit de CCC par Alphonse Douati, alors ministre de l'Agriculture. C'est cette enveloppe qui serait à l'origine du déchirement entre les trois actionnaires et Kieffer : tous les quatre n'auraient pas réussi à se mettre d'accord sur la façon de répartir l'argent. « Un règlement de comptes s'est ensuivi », conclut Tchimou. Qui déclare, le 11 juillet à Abidjan : « L'inculpation d'Éric Latham, Stéphane de Vaucelles, Aron Brunetière et Robert Dulas comme auteurs ou complices de l'enlèvement, de la séquestration ou de l'assassinat de Kieffer s'impose nécessairement dans le cadre de la manifestation de la vérité. »
Reste que Patrick Ramaël ne s'est pas laissé convaincre par cette thèse. De source proche de son cabinet, il demeure persuadé que Kieffer a été éliminé pour avoir tenté de mettre son nez dans la gestion de la filière café-cacao par le « clan » Bohoun Bouabré. D'où le soin qu'il a pris à passer au peigne fin tout l'entourage de ce dernier. Avant de déclencher, le 11 août 2004, une procédure d'entraide judiciaire avec la Suisse pour « examiner, en fonction de différents mouvements effectués sur les comptes […], l'existence d'un mobile pour expliquer la disparition du journaliste Guy-André Kieffer ».
Nul doute que Patrick Ramaël ne renoncera pas à mettre la main sur le ou les commanditaires. Pour l'heure, il n'a réussi à prendre dans ses filets que Jean-Tony Oulaï, aujourd'hui sous les verrous après avoir été mis en examen en janvier 2006. Michel Legré a effectivement recouvré la liberté depuis le 28 octobre 2005, après avoir passé quinze mois en prison. Abidjan refuse de le remettre au juge pour qu'il soit interrogé à Pari






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

7/16/08

Kongo-Kinshasa: Monuc Rehabilitates Infrastructure in East
 

Email This Page

Print This Page

Comment on this article

Visit The Publisher's Site

Eoin Young

MONUC's five Military Engineering companies deployed in eastern DRC have greatly improved local infrastructure such as roads and airports, which not only supports MONUC's actions but boosts economic activity and and the "Stabilisation Plan" for the country.

MONUC's rebuilding work on the FARDC training camps of Luberizi in South Kivu and Nyakele in North Kivu further enhances the DRC security sector reform process.

In the important field of security sector reform, the action of these companies resulted in the construction of three camps for FARDC units. The MONUC Chinese engineering company built the FARDC camps of Luberizi 1 and Luberizi 2 in South Kivu, which can each accomodate 1,000 trainees.

The sites also house an ammunitions dump, a firing range and a sports ground. In North-Kivu, the MONUC Indonesian engineering company built the Nyaleke camp, which can accomodate 3,000 FARDC soldiers at a time.

With these installations, the FARDC have ideal training conditions to train units to fulfill their mission and protect their country and its population.

MONUC Military Engineering companies were also involved in the rehabilitation and construction of road and airport infrastructure, and other infrastructure essential to the freedom of movement of people and the economic development of the country.

Despite sometimes difficult weather conditions, with torrential rains which regularly destroy roadworks, the engineers worked tirelessly, sometimes restarting the same work that bad weather had destroyed.

The recent achievements include the rehabilitation and maintenance of seven roads by MONUC Engineering companies: in Ituri the Dungu city road by the MONUC Indonesian company, the Aveba-Kamatsi-Tchey road, the Nizi-Ika-Pimbo-Fataki road and the Iga-Gina-Pimbo road by the MONUC Nepalese company and the Bunia road by the Uruguyan company.

In South Kivu the access road to the Ruzizi powerplant and the road to Kamuvu airport were rehabiliatated by the MONUC Chinese company.

Their achievements comprise also the rebuilding of three bridges in Ituri, in Dungu, on the Nizi river and on the Runingu by-pass, as well as the rebuilding and the maintenance of two airfields in Bunia and Mavivi. All these achievements make it possible for the population to be able to move more easily.

In addition to these achievements, MONUC engineering companies are currently upgrading four more roads: Mahagi-Kwandroma-Fakati, Bunia-Ika-Barriea in Ituri, Sake-Masisi-Nyabondo in North Kivu and Kamanyola-Uvira in South Kivu. They are also committed to the maintenance of Bunia airport.

A bi-annual conference took place on 2 July last, gathering the heads of MONUC Military Engineering companies with MONUC forces staff in Kinshasa. The goal of this meeting was to evaluate completed work during the last six months, and to make a work plan for the next six months.

In the six months to come, important rebuilding work of fourteen roads, an airfield and two bridges will be entrusted to MONUC's Military Engineering companies, who will later hand them over to the state.

Relevant Links

MONUC's Military Engineering companies are thus fully involved on the ground to the benefit of the population and the state, and are actively taking part in the stabilisation and rebuilding of the Democratic Republic of Congo.






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

Congo-Kinshasa: Being a Refugee Becomes a Dream


Inter Press Service (Johannesburg)
 

Email This Page

Print This Page

Comment on this article

Aldo Ciummo
Rome

Ernestine Kayindo fled Goma town in the northeast of the Democratic Republic of Congo in 1997 amidst fighting between the regular army and rebels of the National Congress for the Defence of the People (NCDP), a Tutsi armed group that is still active.

"All of us Congolese felt in danger of being killed," says Kayindo, who now works in Rome with the Società Civile Congolese.

More than four million died in the 1997-2003 civil war that destroyed most of Congo. Many fled the violence, famine and disease.

Some sought refuge in Italy. But today they face uncertainty again, as parliament considers a law to punish undocumented migrants with six months to four years imprisonment. Many of those who fled violent conflict, and without documents under the circumstances, may now be refused asylum, and instead face jail.

The new law would be lethal for migrants like the Congolese in Italy. These number less than 4,000 within a migrant population of about 3.7 million. But their plight is a vivid illustration of the dangers from the proposed law.

The Commission for Constitutional Affairs and the Commission of Justice of the Italian Senate will finish examining the proposed immigration law Jul. 18. The Senate will vote on the penalty for undocumented migrants Jul. 24.

Last year only 57 Congolese submitted requests for asylum, and just 14 were successful. In 2006, 102 Congolese citizens applied for asylum; only 33 were accepted.

Under the present law, any foreigner persecuted for his or her race, religion, opinion, nationality or through belonging to a social group can seek refugee status. But "when the authorities give an answer -- be it positive or negative -- to a person that demands protection, they don't give you a reason for the decision," says Antonella De Donato from the Italian Council for the Refugee.

And things may not improve for those accepted as refugees.

"In Italy we know of refugees who haven't a place to sleep," says Kila Tampwu, a Congolese refugee who works with the Italian Council for the Refugee and other organisations. "This happens because it is not easy to fight for a right if there isn't a law that says you're right...You can be recognised as a refugee, but this status doesn't entitle you to a concrete right."

Italy received 10,350 requests for asylum in 2006, according to Caritas, a Catholic organisation. Migration authorities examined more than 14,000 requests that year, but only 1,037 were accepted as refugees.

In all 5,321 were given reduced humanitarian protection, which means permission to live in Italy as long as he or she could be in danger in the country of origin. The applications of 4,677 were refused.

According to the Italian Council for the Refugee, only 3,000 accepted refugees have access to assistance in specialised centres.

Besides Italy, other European Union nations received 8,726 asylum requests from displaced people from Congo over 2006 and 2007.

About 370,000 Congolese have fled to destinations around the world, according to the U.N. High Commissioner for Refugees (UNHCR). Many are denied a proper status as refugees.

The Congolese war -- in which Rwanda, Burundi, Uganda, Namibia, Angola, Chad and Zimbabwe were also involved -- generated 1.3 million internally displaced persons. That makes the Democratic Republic of Congo the third biggest country with displaced people, after Colombia (3 million) and Iraq (2.4 million).

On Independence Day Jun. 30 (Belgium left the Congo in 1960), many from the Congolese community gathered in Rome "in memory of Congolese victims." This was the first time the Congolese in Italy sought to publicise their difficulties and of those they left behind.

Several organisations including Maman Claudine Mbuyi, which promotes health cooperation between Italy and Congo, Salotto Africano (an association promoting dialogue between African groups in Italy), the Permanent Committee for the Congolese Victims, Diaspora Africana (an association of immigrants debating African problems), Sorriso dall'Africa (an Italian group of artists and activists addressing poverty in Congo), Salotto dei Medici and Mutualità Congolese (that work for cooperation between all the Congolese) participated.

The situation in Italy is getting ever more knotty, members of these groups said. Claudine Mbuyi (who has a foundation in her name) told IPS that "to be an immigrant here is sufficient to cause suspicion. For this reason, many potential refugees now prefer to go to Canada or to other countries, not to Italy."






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66
Le grand bond vers l'Afrique
CHINE - 13 juillet 2008 - par FRANÇOIS SOUDAN

En quelques années, Pékin est devenu le premier fournisseur du continent et son troisième partenaire commercial. Face aux critiques suscitées par ses méthodes, et après l'euphorie de la « conquête », l'empire du Milieu veut faire évoluer son offensive sur le continent.

Liu Guijin se frotte les mains. Ce haut fonctionnaire chinois, comme tous ses collègues diplomates, sait que les prochains jeux Olympiques de Pékin seront pour son pays, sa place dans le monde et le développement vertigineux de son commerce une fantastique foire-exposition planétaire. Pourquoi dès lors polluer cette radieuse perspective par d'obscures considérations sur le soutien de la Chine à tel ou tel despote tropical ? Interrogé le 1er juillet à propos de Robert Mugabe, l'ambassadeur Liu Guijin, qui a le titre de « représentant du gouvernement chinois pour les affaires africaines », a donc répondu ceci : « Nous n'avons pas pour habitude de lier notre aide à des conditions politiques. Nous jugeons inutile d'attendre que tout soit parfait, y compris les droits de l'homme, pour faire des affaires. » En deux phrases, tout est dit ou presque du contexte dans lequel se noue depuis le début de ce millénaire l'interaction spectaculaire entre l'un des principaux bénéficiaires de la mondialisation et celui qui en est le continent oublié. Cette absence totale d'intérêt pour l'état local des libertés a toujours été, il est vrai, l'une des caractéristiques de la politique africaine de la Chine. Dans les années 1970 et 1980, Pékin soutenait à la fois des pays dits socialistes, des mouvements de libération et des dictatures pro-occidentales (Zaïre, Togo…) avec une absence totale d'états d'âme. À l'époque, France, États-Unis, URSS, Grande-Bretagne, tout le monde faisait de même. Mais alors que l'ex-camp impérialiste ne jure plus aujourd'hui que par le multilatéralisme, la bonne gouvernance, fût-elle cosmétique, et la conditionnalité de l'aide, la Chine, elle, continue son chemin en cavalier seul avec une recette éprouvée - celle du grand frère apôtre de la coopération Sud-Sud par essence solidaire - et des habits neufs : ceux du modèle de réussite qui fascina tant les chefs d'État réunis à Pékin en 2006 pour le premier sommet sino-africain.

Sont-ils vraiment partout ?
Pourquoi la Chine s'est-elle, au tournant du siècle, tout à coup intéressée à l'Afrique au point d'y réaliser aujourd'hui 10 % de ses investissements directs à l'étranger et d'y consacrer la moitié de son aide au développement ? Comme toujours à Pékin, cette décision a procédé d'une politique organisée et volontariste, répondant à des buts stratégiques précis. En l'espèce, il s'agissait : un, de marginaliser Taiwan, depuis longtemps implanté en Afrique ; deux, d'accéder aux ressources naturelles du continent ; trois, de faire du commerce. Sur tous ces points, une décennie plus tard, le succès est total. Seuls 4 pays africains sur 53 continuent à reconnaître Taiwan (voir encadré p. 24), et la Chine est désormais très réactive, au sein du Conseil de sécurité de l'ONU, sur tous les dossiers du continent. Un quart des importations pétrolières, 20 % des minerais et les deux tiers du bois importé en Chine proviennent désormais d'Afrique. Enfin, Pékin est devenu en 2005 le premier fournisseur du continent et son troisième partenaire commercial après les États-Unis et la France. Le volume des échanges a quadruplé entre 2004 et 2007 (à 73,3 milliards de dollars) et devrait représenter 100 milliards de dollars en 2010. Une stratégie de pénétration tous azimuts, étroitement coordonnée avec la distribution de l'aide publique chinoise dont la moitié - soit environ 1,4 milliard de dollars - est orientée vers l'Afrique et liée, pour les trois quarts, à des projets dont les sociétés chinoises sont les principales, si ce n'est les uniques, bénéficiaires.
Ce grand bond vers l'Afrique, qui se traduit aujourd'hui par la présence de plus de six cents entreprises chinoises et d'une myriade de petits commerces, a été perçu comme une bénédiction par les dirigeants du continent. L'absence de conditionnalité politique, l'opposition systématique à toute forme d'ingérence de la communauté internationale - à commencer par les sanctions - ainsi que le volume, la panoplie des instruments financiers proposés et la rapidité de leur mise en place hors du contrôle des institutions de Bretton Woods ont, il est vrai, de quoi séduire. Effet additionnel - et primordial : tous les opérateurs chinois (ou presque) relevant de la sphère publique, ils n'hésitent pas à prendre sur des projets importants des risques financiers et sécuritaires que les multinationales refusent. En Afrique centrale, au Nigeria ou au Niger, il est ainsi des mises en valeur, notamment minières, que seuls les Chinois peuvent effectuer. « L'invasion » chinoise a également été globalement bien accueillie par les populations africaines : dans l'électronique, l'équipement et les produits courants, elle leur permet d'accéder à un nouveau type de consommation et d'améliorer leur pouvoir d'achat en exerçant une pression à la baisse sur les prix. Soutenues par un réseau d'ambassades de plus en plus dense (voir p. 26) et profitant largement des prêts liés, les entreprises chinoises n'hésitent plus désormais à se positionner sur des marchés financés par d'autres bailleurs. De la Tanzanie au Sénégal, le comparatif des prix jouant puissamment en leur faveur, elles emportent ainsi des appels d'offres au nez et à la barbe des Européens dans tous les secteurs d'activité : BTP, télécoms, médicaments génériques, etc. (voir encadré ci-contre). Mieux, une partie de la distribution des produits chinois est effectuée par des sociétés de commerce françaises telle la CFAO ou par des expatriés français, lesquels participent ainsi directement à l'essor du marché du made in China. Résultat : environ 10 % des projets financés par l'aide française, désormais déliée, ont été attribués aux Chinois. Au grand dam de Paris, qui estime que Pékin abuse de sa position d'outsider, déroge aux règles de bonne conduite des bailleurs traditionnels et privilégie systématiquement « un cadre bilatéral et peu transparent favorisant la corruption »(1).
Répété aux dirigeants africains à chacune - ou presque - de leurs rencontres avec leurs homologues occidentaux, ce dernier point a peu de chances d'être entendu pour la bonne raison qu'il n'est guère convaincant. « Ils considèrent que nous les mettons en garde contre des pratiques dont nous avons nous-mêmes usé en Afrique pendant des décennies », reconnaît-on avec lucidité à Paris(2).

Le temps de l'arrogance est révolu
Et l'on ne voit guère pourquoi les responsables chinois seraient plus regardants à propos du respect des droits de l'homme et de la démocratie sur le continent qu'ils ne le sont chez eux. Le véritable régulateur de la percée chinoise est donc ailleurs, dans les effets pervers qu'elle suscite et dont l'opinion, les ONG locales et les gouvernements africains commencent à prendre conscience. Fragilisation du tissu industriel local par les exportations chinoises, notamment de textiles (50 000 emplois détruits en Afrique du Sud, 10 000 au Botswana, autant en Zambie) ; recours massif à des travailleurs chinois sur les grands chantiers, y compris pour les ouvriers (Algérie, pays du Sahel) ; absence de création d'emplois durables, de diffusion de technologies et de valeur ajoutée ; atteintes à l'environnement et exploitation abusive des ressources naturelles, etc.(3). Les troubles et pillages dont ont été victimes en 2007 des ressortissants et intérêts chinois au Gabon, en Angola, au Mali, au Sénégal, au Cameroun et ailleurs ont été d'autant plus pris au sérieux à Pékin que l'immigration chinoise en direction de l'Afrique est en augmentation vertigineuse. Les Chinois y sont aujourd'hui deux à trois fois plus nombreux que les Français : entre 500 000 et 700 000, dont la moitié sont des irréguliers. Ces travailleurs que rien ne rebute et qui vivent en vase clos commencent à phagocyter le secteur informel et évincent les Africains des « petits boulots », y compris, comme au Bénin, dans la vente des beignets ou, comme à Douala, sur le marché des plaisirs de la nuit. Si l'on ajoute à cela le fait que nombre d'entreprises chinoises ignorent les normes sociales et de sécurité pour leurs employés locaux, les prémices d'un retournement de l'opinion sont réunies.
Les dirigeants chinois, qui sont tout sauf aveugles, le savent. Tout comme ils savent que le fait de profiter des nouvelles capacités d'endettement de certains pays (Angola, RD Congo) dues aux effacements décidés par le G8, afin de mettre en place des prêts liés pour des montants importants, est un vecteur de concurrence déloyale et un facteur de crise financière. « Pékin devient un passager clandestin du mouvement des Occidentaux d'apurement de la dette », protestent les experts(4), tout en reconnaissant que « l'arrivée de la Chine dans le commerce et l'aide au développement est un facteur positif pour l'Afrique ». Une contradiction que les opérateurs chinois, de plus en plus conscients de leurs responsabilités en tant que représentants d'une grande puissance, semblent désormais déterminés à dépasser.
Certes, ainsi que le démontre la rhétorique de Liu Guijin concernant le Zimbabwe, la Chine n'est pas encore prête à prendre en compte la qualité de la gouvernance politique dans les pays où elle intervient. Mais certaines évolutions sont apparues, à propos du Soudan notamment, qui indiquent qu'une telle perspective est inscrite à terme dans la logique, compte tenu du contexte des critiques montantes de la part de l'opinion internationale et de certains secteurs de la société civile africaine contre les pratiques commerciales et la surdité démocratique de la Chine.
Sur le plan économique, Pékin paraît enfin décidé à augmenter de manière significative sa contribution aux grands fonds multilatéraux. Totalement absente de l'Association internationale de développement (AID) - le guichet de la Banque mondiale destiné aux pays les plus pauvres, dont la moitié des engagements sont dirigés vers l'Afrique -, la Chine envisage aujourd'hui de s'y joindre. Surtout, Pékin n'ignore pas que ses positions seront, dans un avenir proche, de plus en plus attaquées par de nouveaux acteurs qui auront tiré les leçons du caractère abrupt du jeu chinois en Afrique pour mieux s'y installer. Même si sa présence sur le continent est pour l'instant, sur tous les compteurs, voisine de seulement 10 % par rapport à celle de la Chine, l'Inde est là, qui propose à ses partenaires une approche séduisante, basée sur le transfert de technologies, la création de valeur ajoutée et le respect de l'environnement, en échange - si l'on peut dire - d'un appui des pays africains à sa revendication d'un siège permanent au Conseil de sécurité. Autre concurrent potentiel : la Russie, dont la montée en puissance est prévisible et qui, pour l'instant, se choisit des cibles - comme l'Algérie, la Libye et le Nigeria, pour Gazprom - en tenant un discours critique sur tous les acteurs actuels et en se préparant à une offensive d'envergure.
Ce sont ces facteurs-là, beaucoup plus que les cris d'orfraie des Occidentaux sur le thème du respect des critères minimaux de bonne conduite, qui font réfléchir et évoluer la Chine vers une seconde phase, plus apaisée, moins agressive et politiquement plus responsable de son offensive africaine. Après une période d'euphorie au cours de laquelle elles ont gagné beaucoup d'argent, mais aussi subi quelques échecs retentissants dus à leur inexpérience du terrain et, parfois, à la mauvaise qualité de leurs prestations, les entreprises chinoises regardent le « risque africain » avec plus de circonspection et tentent des rapprochements avec des opérateurs européens connus pour leur expertise. Aux premiers temps de leur ruée vers l'Afrique, les dirigeants chinois avaient négligé cette vérité essentielle : « C'est en définitive aux Africains eux-mêmes qu'il reviendra de déterminer la nature et l'ampleur de l'intrusion de la Chine dans leurs affaires intérieures, et non l'inverse(5). » Ils l'ont, depuis, appris. Le temps de l'arrogance est révolu.


1. « Les intérêts économiques français face à l'irruption de nouveaux acteurs en Afrique », rapport du conseil des Affaires étrangères sous la direction de Michel de Bonnecorse, Paris, février 2008.
2. Ibid.
3. Lire à ce sujet le livre-enquête de Serge Michel et Michel Beuret : La Chinafrique, Grasset, Paris, 2008.
4. Rapport du conseil des Affaires étrangères, op. cit.
5. Chris Alden : China in Africa, Zed Books, Londres-New York, 2007.






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

Big in Africa: Spotlight on Rwanda

This month, Big in Japan is on vacation in Africa, and will be bringing you travel news and happenings from around this often misunderstood continent.

Although Africa is usually viewed in the West as a singular entity, the continent is incredibly varied. From the Saharan desert and the Sahel to equatorial rainforests and acacia-lined plains, Africa offers up an impressive amount of biodiversity.

While most first-timers on the continent choose to safari in classic destinations such as Kenya and South Africa, there is one tiny country that is turning heads in ecotourism circles. Bordering Tanzania, Uganda, Burundi and the Democratic Republic of the Congo (DRC), Rwanda is emerging as one of the continent's top attractions.

Whether you trek along the Congolese border in search of rare mountain gorillas, or unwind with a passion fruit cocktail on the sandy shores of Lake Kivu, Rwanda is a remarkable tourist destination that deserves its share of the spotlight.


Mention Rwanda to just about anyone with the smallest measure of geopolitical conscious, and they'll no doubt recall images of the horrific genocide that brutalized this tiny country in 1994. In the span of just 100 days, an estimated one million Tutsis and moderate Hutus were systematically butchered by the Interhamwe militas.

While the scars still run deep, Rwanda has done a remarkable job of healing its wounds and turning towards the future. The government has eliminated the very mention of tribes, and rallied the country under the common Rwandan identity. And, in order to help stimulate its developing economy, the country is protecting its most vital natural resource - the mountain gorilla.

A string of volcanoes run along the Congolese border, forming the backbone of the world famous Parq National des Volcans, the national park where Dian Fossey wrote Gorillas in the Mist. Here, seven groups of mountain gorillas inhabit the montane forests along the slopes of the volcanoes.

Since 1999, tourists have been once again allowed to track these rare primates, and a face-to-face encounter with a silverback in the wild is easily one of the highlights of any trip to Africa. If you want to learn how to obtain a highly coveted tracking permit, check out tomorrow's column of Big in Africa.

Parq National des Volcans is also home to the endangered golden monkey, while Nyuwenge Forest in the southeast contains chimpanzees and enormous troops of colobus monkeys. Of course, Rwanda isn't just monkey business - Gisenyi on the shores of Lake Kivu is a relaxed and low-key resort town, while increasingly cosmopolitan Kigali is one of the most beautiful capitals in East Africa.

Rwanda is also home to a number of genocide memorials, which offer perspective on the past rather than accusations. The Kigali Memorial Centre in the Kigali suburb of Kisozi is a poignant and heart-wrenching testimonial that catalogs the tremendous human sacrifice paid by Rwandans.

Perhaps Apollon Katahizi said it best: "When they said 'never again' after the holocaust, was it meant for some peope and not for others."

If you find yourself in East Africa, be sure to spend your tourist dollars in Rwanda - the country needs it.




--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

Rwanda: Country's Closure From a Brutal Past - a Phoenix Rises From the Ashes


The New Times (Kigali)
 

Email This Page

Print This Page

Comment on this article

Grace Kwinjeh
Kigali

"I realized after the Genocide that there was more that I could and should have done, to sound alarm and rally support.

The international community is guilty of sins of omission," Former UN Secretary General, Kofi Annan commenting on the international community's silence during the 1994 Rwandan Genocide.

Legend has it that a phoenix, after being burnt to ashes, would always rise again from the same ashes to its original form and fly. This is the story of Rwanda - a phoenix that has risen from the ashes.

Adam Hochschild's internationally acclaimed book; 'King Leopolds Ghost', came to life during my recent visit to Kigali's Rwanda Memorial Centre - a cemetery and a place of remembrance of those killed in the 1994 Genocide.

Hochschild, gives a vivid narration of events in Africa's dark colonial past - especially the brutality of resource exploitation in the Belgian-Congo (Democratic Republic of Congo).

I could not help but mentally reopen chapters of his book, in which he so brilliantly narrates atrocities in the then Belgian Congo under King Leopold 11 - a genocide which claimed 8 million Congolese lives.

The description of the nature of the killings is exactly what I witnessed in the Memorial Centre - butchered bodies, hands cut off, cut out tongues - all sorts of ghastly inhuman, totally diabolic ways or means of inflicting pain on another human.

It is this genocide ideology, rooted in our colonial history, whose success was not only based on the use of force but also on 'tribal' classifications and differentiations based on origins and time of arrival into territories.

This was Rwanda's case, a former Belgian colony that ended up with three distinct 'tribes': the Tutsi, Hutu and the Twa.

The colonial administrators then carried out their business based on those classifications, determining superior tribes to inferior ones, playing the Hutu and Tutsi against each other, leading to the first Genocide against the Tutsi in 1954 - in which over 20, 000 perished.

Entrenching the genocide ideology in the country's political veins, to be propagated through the years in the church (in particular the Catholic Church, Reverend Athanase Seromba was the first Catholic Priest to be charged with the 1994 Genocide by the ICTR), media (several journalists are also on trial), the State and foreign powers, in this case the French Government.

Rwanda's story exposes Africa's intricate post-colonial history, rooted in a colonial construction that was never meant to give her people freedom and peace.

While the narrative of the horrific events in Rwanda has tended to be based on Eurocentric views and attitudes towards Africans - of ingrained rivalries (ethnic hatred) amongst African 'tribes', in this case the Hutu versus the Tutsi, it is important to interrogate how such designs suited the colonial project even in post-colonial Africa.

The shooting down of a plane carrying the French-backed leader of Government, Juvénal Habyarimana in April 1994, started a chain of events that will always be a black spot in Africa's history.

It is reported that within a 100 days, at a rate of 10, 000 people per day - over a million people were massacred. Fourteen years on, more bodies are still being discovered, the most recent being those found in the eastern region - Ruhunda area.

The first part was to dehumanise them by calling them 'Inyenzi', Kinyarwanda word for cockroach; then the flames of ethnic hatred were set alight.

If you are killing cockroaches you do not need to feel; they are no longer human, but mere pests that can be easily wiped out.

They were 'smoked' out of their homes, churches, every corner or hole that seemed to be hiding an ethnic Tutsi or moderate Hutu was cleansed.

These are the gory images on display at the Memorial Centre, systematic, well coordinated mass killings in the church, schools, on the streets. Painful images of toddlers lying dead on the streets.

The international community is silent until the Rwanda Patriotic Front (RPF), takes its destiny into its own hands and launches an attack mainly from Uganda against the Hutu militants, quelling them - ending the slaughter. The world hung its head in shame vowing, 'Never Again' - a little too late.

Relevant Links

Paul Kagame, who is lauded for his policy of ethnic reconciliation, was elected President in 2003. He refuses tribal or national identities for persons of African descent, relaxing citizenship laws.


France has not accepted Kagame, seeking instead to have him and nine other officials prosecuted on allegations of downing Habyarimana's plane.

The African Union at its summit backed Kagame's arguments on the potential flaws of the principle of Universal Jurisdiction, in which a state extends its laws into another country on alleged crimes against its nationals.

Relations remain sour between Rwanda and France, and to this end there is no French embassy in Rwanda, France having backed the late Habyarimana's government with military and financial support. Even more insidious is the alleged logistical support France provided for the Genocide perpetrators.

In the book "Shake Hands with the Devil," General Romeo Dallaire, (a Canadian who led the UN Peace-Keeping Mission during the Genocide), narrates his experience, with the notorious French Humanitarian Army Aid or 'Operation Turquoise'.

"They weren't there as neutrals to help victims of the genocide, they were there to help perpetrators of the genocide.,,,, Often the French camps where the Tutsis were taken turned out into slaughter camps where the French abandoned them to the genocidal Hutus."

Furthermore, France has refused to hand over Genocide suspects in her territory, and there is some tension over the extradition of the two - Isaac Kamali and Marcel Bivugabagabo - to Rwanda to face justice.

In 2007, Rwanda recorded a 7 percent economic growth, the mainstay of her economy being agriculture specializing in tea and coffee. Tourism is booming, with visitors from all over the world.

Over the weekend the Rwanda Revenue Authority, (RAA), celebrated its 10th anniversary, reporting that this year the domestic revenue component of the Budget overtook the external grants component.

Tax revenues increased from Frw74 billion in 2000 to Frw111 billion in 2003 to an estimated Frw275 billion in 2008.

Legal means established to deal with the perpetrators of the violence in Rwanda, part of the healing process have been set up.

The traditional 'Gacaca' courts, give reconstructive justice, through local traditional systems, that also foster a spirit of reconciliation. Then there is the Arusha-based International Criminal Court (ICC), which has tried scores of Genocide perpetrators.

It is an intricate story in which Rwanda remains haunted by the ghost of her colonial past. It was while driving back to the office that a sudden realization hit me.

All along I had pondered the neat, well tarred roads not seen in African capitals, especially those that have suffered this kind of turmoil in recent years.

It dawned upon me that working on her roads was part of her closure from that sordid past. In the planting of palm trees on the highways; the neat, well manicured grass, Rwanda is moving on.

It is part of the closure as she starts to rebuild the tattered economy, instill hope in a traumatised people, become a competitive member of the African Community and a leading global player. The phoenix has indeed risen from the ashes.





--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

Software maps Rwandan health

Mosquito
GIS allows scientists to view journey of malaria through the continent
A system of electronic mapping which allows many different types of data to be layered onto a single image is being used to improve healthcare across Rwanda.

The digital maps, called Geographic Information Systems (GIS), are designed to compile information from numerous databases and use it to both track and predict outbreaks of disease.

This can then be used to help developing countries best utilise their limited resources. For example, GIS is used to organise data on clusters of disease and the availability of drinking water.

"Roads, power lines and buildings can be digitised; you can also store attribute information about the buildings, if they are residential or commercial," Max Baber from the University of Redlands in California, who is leading a GIS project in Rwanda, told BBC World Service's Digital Planet programme.

"Once you tie things down to a certain location, you can start to explore the spatial relationships between them."

Gathering information

By putting this information together on a map, correlations can be found between things that might not be obvious from looking at graphs or tables.

Information collected in Rwanda for example shows not only the locations of health services, but water and electricity supplies as well. It also records how many cases of illnesses such as malaria have occurred in different parts of the country.

FROM DIGITAL PLANET

The interactive layers on a map can then be used to plan where specific health services and supplies are most needed for example.

"Once you start to gather the data and tie it down to its location, then you can start to see relationships between things like access to unclean water and the impact unclean water is having on health in those locations", Mr Baber added.

The system has allowed health workers in Rwanda track the number of malaria cases at each health facility. A dot on the map centred at each clinic appears larger or smaller depending on the number of cases.

"You can see at a glance where the main cases are; where malaria is increasing or decreasing; where people are most at risk," Nicole Ubashaea, who uses the GIS system at her office at the Centre for Geographic Information Systems in Butare, explained.

"You don't have go through a table and overlay it on printed maps and compare everything."

Data intensive

GIS also has many other applications - from working out the energy needs of a town, the effect of heavy industry on the environment, or the impact of deforestation on carbon dioxide emissions.

Congolese refugees in UNHCR refugee camp in Gisenyi, Rwanda
The maps will potentially be able to track the movements of refugees

The biggest challenge is to collect enough information to make the databases reliable.

But the results could have far-reaching effects for government policy and making the best use of time and money

"Politicians, like everybody else, derive value from the information that is presented to them," said Mr Baber.

"It presents a clearer picture for them if you can present it in a map.

"You can talk all you want, but once you produce a map you clearly see the relationships that are involved and help the government of Rwanda more effectively manage its resources."





--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66

Rwanda: De La Rue Okayed to Make Country's Driving Permits


 

Email This Page

Print This Page

Comment on this article

Visit The Publisher's Site

Alex Ngarambe
Kigali

The UK based firm, De La Rue has been approved to make state-of the-art Rwandan electronic driving licenses.

The project has been attached to the ongoing national identity card project that De La Rue is already undertaking.

This comes after the parliament; lower chamber of deputies passed the bill to issue the new electronic driving licenses to cost Rwf50, 000(close to $92) each while the old one costs half of it.

However, the public has expressed worries on the cost of the new driving permit saying that it is too expensive to afford.

The officials attribute the final price of the permit to the costly technology and material used in manufacturing.

They also say that the government wanted the state of art driving permit to prevent duplication. This is meant to store the owner's information in the country's database for national security reasons.

De La Rue won the tender worth $18million to work on the two projects. Officials say that works to write the new driving license will start immediately after the national IDs are issued.

The cabinet had earlier wished to join the national identity card and the driving license in a single bag but because of lack of devices to read them, the proposal has been rejected.

In addition, Rwanda signed the international road safety convention that prohibits embedding driving license to other personal identification documents. However, officials say that in future, the two may be merged together.

Relevant Links

All the driving license categories in Rwanda will be required to be electronic and the new categories that did not exist before such as A1 for the handicapped motorists and B1 for vehicles will be issued on the same technology and cost.






--
Jean-Louis Kayitenkore
Procurement Consultant
Gsm: +250-08470205
Home: +250-55104140
P.O. Box 3867
Kigali-Rwanda
East Africa
Blog: http://www.cepgl.blogspot.com
Skype ID : Kayisa66